Surt sa Heins om rönnbären
Samtidigt som Blackberrychefen Thorsten Heins gör tummen ned för surfplattornas framtid fortsätter försäljningen av nya surfplattor att öka explosionsartat. Och på topplistan finns Blackberry inte med över huvud taget.Ökningen var 142 procent jämfört med första kvartalet förra året. Totalt såldes 49,2 miljoner surfplattor under första kvartalet. Det är mer än försäljningen under hela första halvåret förra året.
Apple har tappat marknadsandelar men är fortsatt etta med nästan 40 procent av marknaden. Det är framför allt Samsung som tar in på Apple, men också Asus.
IDC-statistiken publicerades dagen efter att mobiltillverkaren Blackberrys vd Thorsten Heins uttalat sig om surfplattornas framtid.
- Om fem år finns det ingen anledning alls att använda surfplattor, sade han i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg.
- Surfplattorna i sig är ingen bra affärsmodell. Stora skärmar kan vara bra på arbetsplatsen men inte surfplattor i sig, sa Thorsten Heins och förklarade att Blackberry kommer att hålla sig till smartmobiler.
Det uttalandet står i skarp kontrast med surfplattornas enorma framgång under 2012 och 2013.
Och de flesta kommentarer i internationell press är på temat "surt sa räven om rönnbären" eftersom Blackberrys egen surfplatta Playbook, som lanserade sent 2011, blev en rejäl flopp.
Blackberry hade missat att bygga in e-postfunktion i Playbook. Köparna nobbade Blackberrys surfplatta och den misslyckade lanseringen har kostat Blackberry närmare en halv miljard dollar, motsvarande över tre miljarder kronor, i nedskrivna varulager.
Länk till Bloomberg-intervjun.