Orsaken är att priserna på litiumjon-batterier inte sjunkit som förväntat, att batteritekniken inte utvecklats tillräckligt och att nuvarande räckvidd på 12 mil är för kort.
När Audi för tre år sedan visade upp den första prototypen talades det om att R8 e-tron skulle bygga åtminstone 1 000 exemplar med början 2012.
Men det blev bara tio exemplar av den senaste R8-modellen. Audi har bytt ut den stora V10-motorn mot två stora elmotorer på bakaxeln och byggt in ett kraftfullt litiumjon-paket i mitten av bilen.
Förra sommaren visade man upp härligheten på den klassiska Nürnbergbanan och satte nytt banrekord för standardbilar med tiden 8:09.99 för ett varv tack vare den snabba accelerationen och det extrema vridmomentet för elmotorerna.
Elmotorerna ger motsvarande 376 hästkrafter och ett vridmoment på 800 Nm. Det ger en acceleration från noll till hundra på bara 4,2 sekunder och en toppfart på över 200 kilometer i timmen.