JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kraftig tillväxt för övervakningskameror

Ökad säkerhet ligger i luften. Kanske är det amerikanska NSA som inspirerat till den kraftigt växande globala marknaden för videoövervakningsutrustning. Axis och Flir är två företag som mycket väl kan dra nytta av tillväxten som spås till mer än 12 procent i år, enligt analysföretaget IHS Technology.
Någon avmattning i försäljningen av videoövervakningsutrustning tycks inte vara aktuell under de närmaste åren - tvärtom spår IHS att den accelererar.

– Fallande priser i kombination med ett växande intresse för att skydda både tillgångar och människor kan göra att 2014 bli året då strömmande videoövervakning för att bekämpa brott blir norm, säger Niall Jenkins, forskningschef för videoövervakning och säkerhetstjänster för IHS i ett pressmeddelande.

I fjol såldes videoövervakningsutrustning för 14,1 miljarder dollar, i år väntas den siffran stiga till 15,9  miljarder dollar för att år 2017 nå  23,2 miljarder dollar, enligt IHS.

Det är många faktorer som ligger bakom tillväxten. I USA talas det mycket om post Sandy Hook-eran – massakern på för- och lågstadieskolan Sandy Hook Elementary School i Connecticut för drygt ett år sedan som tog 28 människors liv. Samtidigt ser man ett allt större behov av övervakning i hemmet, på gator och torg, i tunnelbanor liksom inom industrin, exempelvis energi- och kraftindustrin.

För Lundaföretaget Axis – marknadsledare inom nätverksvideo – är trenden klart positivt. I våras släppte förteget exempelvis världens minsta HDTV-nätverkskamera (länk), en produkt som passar in på flertalet växande nischer. Samtidigt flaggar IHS för att konkurrensen ökar markant, nu när priserna pressas och volymerna går upp.

Nästa fredag, den 31 januari, presenterar Axis sin bokslutskommuniké för 2013.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)