JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ingen Geneveeffekt av EU:s 95-gramskrav

Ingen Geneveeffekt av 95-gramskravet

Den avslutade bilsalongen i Geneve gjorde miljöbilsaktivisten Mattias Goldmann misstänksam mot bilindustrins verkliga intresse för elbilar och elhybrider. EU:s nya 95-gramskrav ligger så långt fram i tiden att elbilssatsningarna kan få vänta, menar Mattias Goldmann.
Den 25 februari i år röstade EU-parlamentet ja till att begränsa koldioxidutsläppen från personbilar till i genomsnitt 95 gram per kilometer 2020. EU:s ministerråd ska också rösta om förslaget innan det kan träda i kraft.

Utsläppskravet gäller genomsnittet av en biltillverkares hela årsproduktion. Utsläppssnåla el- och hybridbilar ger biltillverkaren ”rabatt” och innebär att utrymmet för bränsletörstiga, koldioxidutsläppande bilar blir större.

Under 2020 kommer biltillverkarna att få räkna bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid som två bilar, 2021 som 1,67 bilar och 2022 som 1,33 bilar. Efter det räknas alla bilar lika mycket.

Mattias Goldman konstaterar i en analys i nyhetsbrevet ”Omvärldsanalys av energieffektiva vägfordon” att EU:s 95-gramsmål ligger minst en modellgeneration bort och att biltillverkarna inte känner någon större press – vilket avspeglade sig på Genevesalongen förra veckan.

- Det har redan rapporterats om allt som händer med elbilar, laddhybrider och batterier. Men listan på vad som INTE händer är oroväckande lång, och visar att bildindustrin just nu huvudsakligen inte ser något behov av att göra mer inom denna sektor, skriver Mattias Goldman.

Bland annat är det förvånansvärt tyst om produktionsnivåerna från biltillverkarna, menar Goldman.

- BMW och Nissan säger att deras anläggningar för i3 respektive Leaf går för full kapacitet men vid följdfrågor står det klart att det enbart gäller flaskhalsen kolfiber för i3 och batterier för Leaf, skriver Mattias Goldman.

Han fortsätter att räkna upp detaljer som stöder hans misstänksamhet.

Opel Adam kommer inte i elbilsversion och Opel tonar ned tidigare uppgifter om att Ampera från nästa år ska bli ett eget submärke med laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare i tre storleksklasser.

Fiat har tidigare visat sin elversion av 500 men den finns inte längre med, vilket Goldman tolkar som ett tyst erkännande att den vara var en ”compliance car” för att klara nollutsläppskraven i Kalifornien.

På samma sätt lägger Honda i tysthet ned tillverkningen av sin eldrivna Jazz efter att ha gjort de 1 100 bilar som krävs för att slippa böter i USA.

Mattias Goldman fortsätter att räkna upp elbilssatsningar som tunnas ut från både Citroën, Mercedes, Mitsubishi och Renault.

- Svensk Nevs var inte ens i Geneve trots att man snart ska premiärvisa den eldrivna versionen av Saab 9-3. Och Volvo kommer inte med laddhybridteknik i V60, eller dröjer med den, tvärtemot vad som sades på Geneve förra året, skriver Mattias Goldman i sin kritiska krönika.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)