I stämningen pekar Velocity särskilt ut anspråk nummer 17. Det som skyddas där är den generella idén att larma föraren och delvis ta kontrollen över fordonet (bland annat via gaspådrag och broms) genom att använda radarbild, hastighet, motorvarvtal, vindrutetorkaraktivitet och gaspådrag som indata till algoritmer.
25 bilmodeller från Audi bryter mot patentet, bland annat i Audis funktion Driver Assistance, enligt Velocity Patent. Och det kan finnas andra funktioner i Audi som inkräktar på andra delar av patentet.
Även övriga anspråk i patentansökan är generellt formulerade.
Audi har försökt hävda att det är otydligt exakt vilken teknik det är som Velocity Patents menar att Audi inkräktar på. Audi tyckte att Velocity borde ange inte bara vilka funktioner som gör intrång, utan också ge exempel på hur de passar in på beskrivningarna i patentansökan.
Men domaren anser att Velocity inte behöver gå in på sådana detaljer och att målet därför inte kan avskrivas, vilket var vad Audi hade hoppats på.
Audi försökte också få rättegången flyttad från Ilionis till Michigan där företaget har sitt huvudkontor. Inte heller detta gick domaren med på. Han menade att det i och för sig också skulle vara möjligt att hålla rättegången i Michigan, men att det ändå blir lite smidigare för alla parter om rättegången hålls i Ilinois.
Velocity stämde i november både Audi, Mercedes-Benz, BMW och Chrysler för intrång i patentet.
Källor: patentet (länk), sajten Law360 (länk, betalvägg) och stämningen (länk).