– Vi räknar med att det internationella intresset för nästa generations Powerpac blir stort inom telekom- och transportsektorn, med tanke på dessa industriers behov av att avsevärt minska driftskostnaderna, säger Magnus Henell, vd på Powercell, i ett pressmeddelande.
– Med PowerPac kan detta åstadkommas och samtidigt få en kraftlösning som är ren, hållbar och kompatibel med de allt strängare miljölagstiftningarna.
Powerpac-enheten består av tre moduler:
• En reformer som omvandlar diesel till en väterik gasblandning
• En bränslecell som kombinerar vätgasen med luft för att generera elkraft
• Kraftelektronik för att leverera kraft till användaren.
Grunden är reformern, som omvandlar diesel till vätgas i en katalytisk process. På grund av den kontrollerade katalytiska processen i reformern avger Powerpac inga giftiga utsläpp.
I arbetet med att ta fram nästa generation ska bland annat livslängd och prestanda på reformer och stack förbättras. Likaså ska priset ned.
Inom projektet ska även ett antal prototyper tas fram för fältstudier innan produkten är färdigutvecklad och redo för att börja säljas.
Powercell är en avknoppning från Volvokoncernen och ägs av Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus.