JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ett osynligt krig om territorium

Jan Tångring:

Ett osynligt krig om territorium

Det offentliga utrymmet är en av huvudfronterma för kriget mellan standarderna. Det är ett krig om territorium. Tänk dig att du sitter på ett cafe. I bordet finns en inbyggd laddare och i kassan säljs ett batterilock för 200–300 kronor som gör din Samsung Galaxy trådlöst laddbar. Just det, bordet är en reklamplats.
WPC och PMA har slagits om att placera ut flest reklamplatser av detta slag. PMA skrev tidigt kontrakt med Starbucks och har rullat ut laddarplatser bland annat där och på McDonalds.

WPC har dock även här ledningen – man säger sig redan ha en miljon laddare på offentlig plats i 30 länder.

I den territoriella striden dök det upp en neutraliserande faktor i slutet av augusti. Kanadensiska Chargespot lanserade då en laddarplats som stöder både PMA och Qi. Därmed behöver caféerna inte längre välja mellan PMA och Qi – de kan få båda. Kanadensiska caféer och företag har installerat tekniken.

Lanseringen kom inte som en blixt från en klar himmel. Broadcom lanserade i somras effektstyrkretsar med stöd för alla tre specifikationerna.

För att möta WPC:s dominans har A4WP och PMA ingått en allians – de ska försöka göra sina standarder kompatibla.

Den finns förstås också en fjärde konkurrerande grupp: övriga. Induktion är inte rocket science – den kräver två i princip bara två spolar – och företagsspecifik teknik finns och kommer att fortsätta finnas.

En tillverkare som Apple skulle kunna introducera trådlös laddning i sin egen produktfamilj.

Och har redan gjort det i Apple Watch. Åtminstone per definition. Men den induktiva laddaren till Apple Watch sitter i änden av en sladd och känns till användningen snarare som magnetkontakten till Apples bärbara dator.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)