The Lean Startup fast för hårdvara Lean Startup är en teori som Specificate Innovation använder sig väldigt mycket av. I grunden är den framtagen för mjukvaruindustrin, men det svenska företaget försöker använda den för hårdvara. I princip går det hela ut på att ”ge sjutton i att utveckla något innan du vet att kunderna vill ha det” i kombination med ”man gör ett experiment och lär sig, sedan ändrar man ända tills man lärt sig och kommit rätt”. Amerikanen Eric Ries har skrivit böcker i ämnet. |
I början på 2000-talet arbetade Torbjörn
Sundström även med fordonstelematik på Wireless Car, ägt av Volvo. Då var fordonstelematik något som rönte ett fantastiskt intresse, men det har tagit lång tid för marknaden att öppna plånboken.
− Jag har genom hela mitt liv jobbat med produkter som är för tidiga. Alla är intresserade men, tekniken är fortfarande så dyr och oprövad att folk inte köper, förklarar Torbjörn Sundström.
Just detta vill Specificate Innovation angripa genom att servera metoder som testar marknaden så att rätt produkt kommer i rätt tid. I stort handlar jobbet om att konstatera om marknaden är mogen för en viss produkt och ny teknik.
Alla som arbetar med att utveckla helt nya typer av produkter eller gör stora förändringar i befintliga produkter vet att slutresultatet ofta är osäkert. Därför fungerar det bättre att skapa en läroplan, istället för en affärsplan, när man jobbar med innovationer.
Det betyder att man under utvecklingen måste anstränga sig att svara på frågor som exempelvis: Vad är det vi ska bygga? Vad får produkten kosta? Vem ska ha den? Hur ska den fungera?
− Det enda sätt som vi har kommit på att göra detta på är att ta fram prototyper som har tillräckligt mycket funktion för att man ska kunna testa att de fungerar för marknaden. Fast man ska ta alla genvägar som finns innan man verkligen vet att volymen finns där. Annars blir det dyrt i slutet.
För att åskådliggöra budskapet har företaget myntat uttrycket ”Allt går att göra på tio veckor”. Det betyder att man ska låta utvecklingen ske i tidsmässigt mycket små steg och att varje steg ska göras väldigt fokuserat och kostnadseffektivt. Då har man råd att lära sig på vägen.
− Det ska inte behöva ta mer än tio veckor för att komma till nästa steg i lärandet. Tar det längre tid är risken att du gör fel. Det är bättre att göra något snabbt och prova för att sen prova igen utan att det blir för dyrt däremellan.
Man ska inte utveckla något som tar ett år och sen hoppas man kom rätt. Affärsidén är alltså att bygga en mindre mängd prototyper med väldigt riktat behov. Tanken är att prototyperna ska in i sin verkliga miljö så snart som möjligt. Prototyperna späckas med sensorer och minne, så att data om användning kan analyseras i nästa steg.
Eftersom Specificate Innovation specialitet är elektronik och batteri- och energilagring kommer projekten i stor utsträckning att handla om just det – att elektrifiera.
Ett typiskt projekt skulle kunna vara en kund som vill göra en bensindriven motorsåg eldriven. Sådan produkter finns idag för låga effekter, men inte när det gäller proffsverktyg. Ett annat exempel skulle kunna vara en maskin på exempelvis en flygplats som idag drivs med diesel, men borde drivas med el på grund av miljöskäl.
− I båda dessa exempel måste man ta reda på hur dagens produkt används och hur den nya produkten ska dimensioneras för att klara samma jobb, fast med eldrift. Det är ett komplicerat område idag.
Hit tills har företaget startat tre projekt som vart och ett handlar om att ta fram 10–15 prototyper. Till årsskiftet är tanken att en första utvärdering ska vara avklarad. För att hantera utvecklingen har företaget ett nätverk bestående av ett 20-tal utvecklingsingenjörer, specialiserade på hårdvara och embeddedprogrammering, som grundarna jobbat med genom åren.
− Förhoppningen är att vi kan anställa några av de som finns med i vårt närmaste nätverk. Vi siktar på att bli runt tio inom det närmaste året. Fast först måste vi se att vi har ett inflöde av projekt.