Smygpremiär för Umeås elbuss
Igår hade Umeåbaserade Hybricon provkörning för media med sin fyrhjulsdriva och snabbladdade stadsbuss. Först i augusti sätts den in i reguljär trafik.Precis som bland annat Volvo har Hybricon satsat på snabbladdning vid ändhållplatserna. Bägge företagen använder en strömavtagare och Hybricons lösning klarar sig på tre minuter vilket ska ge upp till en timmes eldrift.
Umeå kommun har ändå valt att köpa en hybridmodell av bussen som också innehåller en dieselmotor för att klarar längre sträckor.
I motsats till Volvo, som har en konventionell drivlina med en enda elmotor och en tvåstegad växellåda, har Hybricon valt att använda fyra motorer som placeras i fyra av hjulen. Det ger bland annat bättre väggrepp och minskat däcksslitage men ökar samtidigt komplexiteten.
Hybricon genomför just nu en listning på Stockholmsbörsen och vill i samband med det få in 28 miljoner kronor i nytt kapital.