Belgiska forskare har lyckats tillverka integrerade InP-lasrar i en CMOS-process. Integrerad laser är en viktig pusselbit som saknats inom fotoniktekniken. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Photonics.
Forskare på Gents universitet och Imec har integrerat en matris av tio indiumfosfidlasrar på en 300-mm-kiselskiva. Enligt forskarna innebär deras teknik ett stort genombrott. Den svenske fotonikentreprenörern Bo Hammarlund håller med.

– Det är imponerande att göra bra III-V material på 300 mm Si-wafers inte bara lasrar utan även vågledare. Nu är det optiskt pumpat men det ger en bra bild av vad som kan göra inför den närliggande framtiden, skriver han till Elektroniktidningen.

Tekniken kan enligt forskarna komma att möjliggöra massproducerade transceivrar med integrerad laser. Sådana kan i sin tur användas för snabb och effektsnål kommunikation mellan kretsar.

Det är för tidigt att säga att om deras teknik kommer att kunna användas för massproduktion.

En av svårigheterna har varit att kristallstrukturerna i indiumfosfid och kisel inte matchar varandra. Detta ger upphov till defekter som forskarna nu hittat ett sätt att undertrycka.

Imecs forskning i detta projekt, som heter Optical I/O, bedrivs i samarbete med Huawei, Globalfoundries, Intel, Micron, Panasonic, Qualcomm, Samsung, SK Hynix, Sony och TSMC.

Läs mer om resultaten på Nature Photonics (länk, 30 euro) eller på Arxiv (länk, gratis).