Laddhybrider:
Positiv trend trots negativa regler
Under 2015 fördubblades antalet laddbara fordon i landet, vilket motsvarar en ökning med 8 034 fordon under året. Därmed rullar 15 962 laddfordon på våra vägar sedan årsskiftet. Det rapporterar intresseorganisationen Power Circle som samtidigt är starkt kritisk till regeringens försämrade regler kring laddhybrider.
FAKTA I slutet av 2015 fanns 15 962 laddbara fordon i Sverige. Av dessa är 61 procent laddhybrider och resten rena elbilar. Om ett år väntas denna fordonsflotta vara uppe i cirka 31 500, enligt Power Circles prognos. |
Power Circle gillar inte de regler som regeringen införde i och med årsskiftet, då bland annat förmånsvärdet för laddhybrider höjs kraftigt. Speciellt som laddhybrider är den form av elbil som vuxit starkast här i landet på senare tid.
Bara i december ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 1 618 stycken. Det är mer än dubbelt upp mot någon tidigare månad. – och över 80 procent av tillväxten kom från laddhybrider.
– De försämringar som regeringen genomför för de miljöbästa bilarna går stick i stäv med ambitionen om fossiloberoende till år 2030. Det är alldeles för tidigt att trappa ned dessa styrmedel. Med ett väldigt lågt pris på fossila drivmedel stärks konkurrenskraften för de sämsta alternativen. Det sänder helt fel signaler, säger Olle Johansson, vd för Power Circle i ett pressmeddelande.
Samtidigt spår intresseorganisationen att tillväxten av laddbara fordon fortsätter i samma takt som hittills. Det betyder plus 15 500 laddbara fordon under året, enligt den egna prognosen.
Likaså konstaterar organisationen att allt fler laddstationer dyker upp i landet. Vid årsskiftet fanns 1 837 laddpunkter fördelade på 524 laddstationer. Under detta år väntas dessutom takten på utbyggnaden av laddinfrastrukturen att öka kraftigt bland annat tack vara Klimatklivet som under fjolåret satsade drygt 48 miljoner kronor på projekt inriktade på just detta.