JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Pilottest för självkörande taxi inom ett år

bolt

Pilottest för själv­körande taxi inom ett år

Amerikanska samåkningstjänsten Lyft planerar att rulla ut en flotta självkörande elektriska Chevrolet Bolt i ett pilottest i en stad i USA nästa år.

De som trott att taxi blir den tillämpning där självkörande bilar slår igenom först, kan få rätt. Det amerikanske samåknings-taxibolaget Lyft planerar att rulla ut självkörande taxibilar inom ett år i ett samarbete med biltillverkaren General Motors.

Lyft avslöjade sina planer i den amerikanska dagstidningen New York Times i fredags.

I Lyfts app kommer beställaren att kunna ange att den vill ha en förarlös bil. Vilken stad som får äran att bli den första, och vilken typ av trafik det kommer att gälla har Lyft ännu inte annonserat.

När pilottestet rullar igång kommer det förmodligen trots allt att sitta en människa i förarstolen, eftersom lagen fortfarande kräver det.

I januari annonserade General Motors att företaget investerar en halv miljard dollar i Lyft

General Motors och Lyft har sedan tidigare ett samarbete  i Chicago där Lyft-förare kan hyra Chevy Equinox av General Motors. Samarbetet kommer att spridas till fler städer och Equinox kommer att kompletteras med Chevrolet Bolt, som är en äkta elbil, ingen hybrid, och släpps senare i år.

Självkörningstekniken får General Motors från Cruise Automation i San Francisco, som General Motors köper för en miljard dollar.

Det stora samåkningstaxibolaget Uber har tidigare meddelat att det ska ha en självkörande bil klar till 2020.

Samåkningstjänsterna har redan rört om  i grytan för taxibranschen en gång, och de satsar nu stora pengar på att göra det igen med självkörning. Eftersom det mesta av kostnaden – upp till 90 procent – för en taxiresa ligger i lönen för föraren, kommer självkörande taxibilar att bli en minst sagt tuff konkurrent för bemannad taxi.

Signaturen Sam Payette är dock skeptisk i en kommentar till New York Times artikel.

– I slutänden kommer folk att vilja äga sin egen självkörande bil, snarare än att rulla omkring i illaluktande bakteriehärdar som haft gud-vet-vem som passagerare.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)