Den svenska elbilen Uniti har tagit det ovanliga greppet att leta nya investerare genom gräsrotsfinansiering. Planen är att få in fem miljoner kronor som ska användas för att ta fram den första prototypen.
Vid en snabb anblick ser Uniti ut som en upphottad variant av den tvåsitsiga stadsbilen Smart. Men Uniti utvecklas i Lund och är eldriven.
Än finns dock bilen bara på ritbordet. För att ta sig vidare till en prototyp behövs runt fem miljoner kronor, pengar som bolaget vill ta in via Fundedbyme. Målet är att ha en prototyp färdig i slutet av nästa år och en kommesiell modell år 2019. Riktpriset är satt till 200 000 kronor.
Kampanjen går bra. I skrivande stund har den nått 430 000 euro av begärda 500 000 euro.
Den som vill köpa in sig i bolaget kan lägga från 500 euro och uppåt.
Intressant att notera är att Mikael Söderberg är styrelseordförande. För Elektroniktidingens läsare är han nog mest bekant som grundare och frontfigur i först Mocean Labs och därefter i Pelagicore.
Under det första året har bolaget finansierats av sex affärsänglar och 100 000 kr i statsbidrag.
Uniti ska styras helt elektroniskt och inte ha några mekaniska länkar. Den första modellen är en tvåsitsig bil som ska drivas av en motor på 15 kilowatt med en räckvidd på femton mil och en maxhastighet på 90 kilometer i timmen.
Bolaget sitter i Ideon i Lund och sysselsätter över 20 personer på heltid.