JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Processorutvecklaren Arm har simulerat sin nya cpu-kärna R52 i EEMBC:s prestandatest för fordonselektronik, och det ser bra ut. Med några försiktiga reservationer.

Brittiska Arm (eller om man ska säga japanska, efter Softbanks köp) har kört Cortex R52 genom fordonselektroniktestsviten EEMBC Autobench 1.1. Som man kunde förvänta sig är Cortex R52 klart bättre än den processorkärna den närmast ersätter, Cortex R5F. 

HÄR ÄR DELTESTERNA I AUTOBENCH 1.1
  • Angle to Time Conversion 
  • Basic floating point 
  • Bit Manipulation 
  • Cache Buster 
  • Response to Remote Request
  • Fast Fourier Transform 
  • Finite Impulse Response Filter 
  • Infinite Impulse Response Filter 
  • Inverse discrete cosine transform 
  • Inverse Fast Fourier Transform 
  • Matrix arithmetic 
  • Pointer Chasing 
  • Pulse Width Modulation 
  • Road Speed Calculation 
  • Table Lookup and Interpolation 
  • Tooth To Spark 
  • Cortex R5F har tidigare fått 192 poäng i Automark 1.1, på en Cypress Traveo S6J3100-processor i 190 MHz, det vill säga 1,01 per MHz. Cortex R52 fick nu 1,36 poäng simulerad  i 1 MHz, vilket är 34 procent mer räknat per MHz.

    Green Hills-kompilatorer användes både i det gamla resultatet för R5F och i det nya resultatet för R52. Det finns en skillnad i versionsnummer för kompilatorn, 2015 mot 2017, men enligt Arm förklarar detta bara cirka fem procent av prestandaökningen.

    R5F testades på en fysisk R5F-processor på 190 MHz från Spansion medan R52-resultatet är simulerat i 1 MHz. Förmodligen är resultatet per MHz ändå jämförbart, tror EEMBC, eftersom Autobench är ett litet test och simuleringen hade en rimlig uppsättning periferienheter och sansade parametrar för minne.

    Nästa steg i att skapa klarhet kring R52:s prestanda, skulle kunna vara en körning i den färskare Autobench 2.0 som bland annat arbetar med större datamängder. 

    MER LÄSNING:
     
    SENASTE KOMMENTARER
    Kommentarer via Disqus