Teslas vd Elon Musk samtalar med tyska regeringen om att att lokalisera sin andra gigafabrik där. Det avslöjade Tysklands ekonomimister under ett möte på Mercedes-Benz fabrik i Rastatt i förra veckan.
Det var i förrförra veckan, just när USA:s presidentval avgjorts, som den amerikanska miljöentreprenören Elon Musk avslöjade att han ville lägga sin andra gigafabrik för litiumjonbatterier någonstans i Europa.
Samtidigt berättade han att Teslas köper tyska ingenörsföretaget Grohmann Engineering för att vidareutveckla produktionstekniken och att han skulle anställa tusen tyska ingenjörer och tekniker under två år.
Nu vet vi att Tyskland är intresserat av att få den andra batterifabriken på tysk mark.
Ekonomiministern berättade att han förväntar sig att Elon Musk kommer vilja söka allmänna medel för att finansiera satsningen. Det har Tesla gjort för sin första gigafabrik i USA. Energiministerna gav i övrigt inga detaljer.
– Vi för samtal.
Enligt Tesla har företaget ännu inte fattat något beslut om var gigafabrik nummer två ska byggas.
Daimler har en bilbatterfabrik i Tyskland, men Elon Musk satsar på litiumjonbatteriproduktion i en skala som världen inte tidigare skådat. Det är därför han kallar dem gigafabriker. Gigafactory 1, i Nevada, USA, kommer när den är klar att leverera lika mycket litiumjonbatteri som den nuvarande totala globala produktionen.
Elon Musk har tidigare beskrivit Tyskland som en huvudmarknad för hembatterilager. Tyska staten subventionerar hembatterier och många hushåll har nappat.
I Sverige planerar Elon Musks tidigare logistikchef Peter Carlsson att bygga sin egen gigafabrik och har fått 19 miljoner kronor från Energimyndigheten för prospektering.
Litiumjonbatterierna används för energilager och i elfordon. Energilager gör att energi inte behöver konsumeras samtidigt som den produceras. Tekniken kan bland mycket annat annat höja utnyttjandegraden på vindkraft.
En Gigafactory kostar cirka 40 miljarder kronor.