I höstas drog Arrow igång en tjänst kallad Arrow Certified i samarbete med Indiegogo. Tanken var att hjälpa projekten att bli produktionsklara när kampanjerna drar igång. Nu bidrar IBM med sin molntjänst kallad Watson.
De projekt som antas i Arrow Certified får hjälp av Arrow med analys av design och producerbarhet. Projekt som anses vara ”redo för tillverkning” kommer att kunna sätta stämpeln ”Arrow Certified” på sina kampanjer vilket gör det troligare att den går att tillverka om kampanjen lockar tillräckligt många att stödja den.
Nu ansluter sig IBM genom att ge projekten tillgång till Watson, IBM:s molntjänst för IoT, som har över 160 olika tjänster inklusive artificiell intelligens, blockkedjor, avancerad dataanalys och cybersäkerhet.
Arrows del av tjänsten uppges vara värd upp till 50 000 dollar i form av tillgång till olika prototypverktyg och databaser men också upp till 1 000 dollar i komponenter för prototyputveckling. Dessutom får deltagarna fri tillgång till programmet Arrow Testdrive för att prova de senaste halvledarprodukterna, marknadsförings- och pr-hjälp på Arrows hemsida och 10 procents rabatt och fri frakt på miljontals produkter när det är dags att dra igång produktionen.
En handfull kampanjer som Arrow anser vara värda att satsa på får ytterligare stöd i form av bland annat logistiktjänster och stöd upp till 500 000 dollar för kontraktstillverkning, plus stöd upp till 10 000 dollar i materiel för prototyputveckling och finansiering.