För femtonde året i rad ställer Business Sweden upp med en svensk paviljong på Mobile World Congress – världens största mässa för mobilteknik – som slår upp portarna nu på måndag. I år trängs tjugoen företag i den blå-gula paviljongen, och IoT blir en stark ingrediens.
I år har 21 företag anmält sig till den svenska paviljongen i hall 7, monter 7E41 och 7F41. Under nästa vecka planeras här för produktlanseringar och diskussioner, kanske främst med fokus på IoT.
Likaså står paviljongen värd för en paneldebatt om varför Sverige och Norden har tagit en ledande roll som ett innovativt kluster när det gäller det digitaliserade och uppkopplade samhället.
– Med anledningen av vårt 15:e år på plats lanserar vi en ny modern paviljong som uppmuntrar till spontana möten och ger våra svenska företag ett unikt utrymme att visa sina produkter och tjänster, säger Johan Spelman, regionchef för Västeuropa på Business Sweden.
MWC startar på måndag, den 27 februari, och pågår till torsdagen den 2:a mars. Som alltid är Barcelona värdstad.
I den svenska paviljongen kan du möta: Appland, CICS, Combain Mobile, Compuverde, Crunchfish, Dirac Research, Earin, Imint, Limes Audio, ManoMotion, Maven Wireless Sweden, Mobile Arts, myFC, Netonomics, Palago, SecureMailbox/SecureAppbox, Snowfire, TalkPool, Tieto, Wbird och Wittra.
Här kan du läsa mer om företagen som kommer att vara på plats (länk).
Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest in Sweden. Exportrådet tog för fem år sedan över den hårt kritiserade statliga myndigheten Invest in Sweden och skapade Business Sweden. År 2013 var det premiär för Business Sweden på mobilmässan i Barcelona, en tradition som Business Sweden och dess föregångare nu hållit vid liv i femton år i rad.