Huawei, Xiaomi, Zuk, One+, Oppo och Jays är några av de företag som använder Diracs teknik för att förbättra ljudet i små högtalare. För att växa snabbare tar företaget in 44 miljoner kronor och adderar dessutom mobilveteranen Jörgen Lantto till styrelsen.
Små högtalare i mobiler brukar innebära burkigt och svagt ljud med klen bas. Genom att applicera algoritmer som anpassats till den fysiska utformningen av mobilen och dess högtalare går det att förbättra ljudet rejält.
För varje apparat som ska optimeras ljudmässigt börjar arbetet med att mäta upp den. Därefter tar Dirac fram en modell som används av den digitala styrenhet som optimerar ljudet i realtid.
Företaget grundades 2001 av forskare från Uppsala universitet och tekniken har letat sig in i bland annat bilar, hörlurar och mobiltelefoner.
Hittills har Dirac tagit 33 miljoner i riskkapital och adderar nu ytterligare 44 miljoner kronor från nuvarande och nya investerare. Pengarna ska användas för att accelerera Diracs expansion på nya marknader som VR och AR men också för att stärka positionen inom ljudoptimering för mobilindustrin.
Dessutom har Jörgen Lantto – med ett förflutet som bland annat vd på Fingerprint Cards och innan dess i olika positioner på Ericsson – valts in i Diracs styrelse.