Taxibolaget Lyft och Waymo – Googles systerbolag för självkörande bilar – inleder ett samarbete om att utveckla självkörning. Lyft har sedan tidigare ett samarbete med General Motors.
Nyheten avslöjades för tidningen New York Times av anonyma källor men bekräftats senare av de två bolagen.
Företagen ska genomföra pilotprojekt och produktutveckling, med målet för ögonen att självkörningsteknik i framtiden ska bli allmängods.
Waymo är det företag som har flest avverkade kilometrar – 4,8 miljoner – i sina experimentbilar. Lyft har stor erfarenhet av bildelning, som väntas bli det vanligaste sättet att färdas privat i bil i framtiden.
– Waymo är den som sitter på den bästa självkörningstekniken idag, kommenterar Lyft till NYT.
– Lyfts visioner och engagemang för att förbättra hur transport sker i städer kommer att hjälpa Waymos självkörningsteknik att nå fler människor på fler platser, kommenterar Waymo.
Diskussionerna mellan Waymo och Lyft inleddes enligt NYT:s källor redan i fjol somras.
Fordonsvärlden är fylld av samarbeten och projekt kring självkörande bilar och bildelning.
Lyft har redan ett samarbete med General Motors för att bygga ett nätverk av självkörande bilar. Det annonserade de två i januari 2016. GM utvecklar självkörning med hjälp ett uppköpt företag, Cruise automation.
Waymo annonserade i slutet av april att det på egen hand skulle experimentera med robot-taxi i Phoenix i stor skala, i 600 fordon. Experimentet i Phoenix använder Chrysler minivans och Toyota Lexusar.
Waymo är sedan tidigare delägare i Lyfts betydligt större konkurrent Uber, men samarbetar inte enligt vad som är känt med Uber om självkörningsteknik. Tvärtom befinner de två sig i en rättstvist om äganderätten till teknik för lidar – en sorts lasersensor som väntas bli vanlig i självkörande bilar.
Waymo ska hjälpa Fiat Chrysler att ta fram självkörande minivans och har ett avtal på gång med Honda.