Bevisningen i Waymos anklagelser om industrispionage mot Uber har hittills varit tunn. Men nu ger domaren Waymo rätten att göra efterforskningar. Utförlig dokumentation ska tas fram om vad Anthony Levandowski – Waymos tidigare stjärningenjör – ägnat sig åt sedan han bytte arbetsgivare till Uber.
Vartenda ord som Anthony Levandowski – stjärningenjören som gick från Waymo till Uber – någonsin yppat om lidar hos Uber, i text såväl som samtal, ska redovisas i en daterad logg.
Det är en av de order som domaren ger till på Uber.
Waymo får också rätten att detaljgranska Ubers ritningar, källkod, arbetsordrar, anteckningar och epost för att kunna hitta bevis för sina anklagelser.
I februari i år stämde Waymo Uber för patentintrång och industrispionage.
Waymo anklagar Uber för att stjäla Waymos hemligheter kring lidar – ljusradar som används i självkörande fordon. Hemligheterna ska ingenjören Anthony Levandowski ha tagit med sig när han bytte arbetsgivare från Waymo till Uber i fjol.
Domaren i målet har kritiserat Waymo för att hittills bara ha presenterat indicier om spionaget, men ingen ”rykande pistol”. Två av de patent Waymo anklagat Uber för att göra intrång i, används exempelvis inte i Ubers nuvarande ljusradar.
Domaren är ändå misstänksam mot Uber och anser att möjligheten att Levandowski läcker företagshemligheter till Uber är såpass stor att han tillsvidare förbjuder Levandowski från att arbeta med lidar-teknik hos Uber.
Uber nämner inte med ett ord Levandowski i den redogörelse Uber lämnat för sin utveckling av lidarteknik. Det tycker domaren är märkligt, med tanke på de stora summor Uber betalade för att få Levandowski i sitt team, och han kräver att Uber intervjuar samtliga på Uber som diskuterat lidar med Anthony Levandowski.
Han vill också ha en förteckning – innan den 23 juni – på samtliga personer som tagit del av de 14 000 filer som Anthony Levandowski olovligen laddade hem från Waymos arkiv innan han bytte arbetsgivare. Han förbjuder Uber från att använda information från dessa filer i sin utveckling.
Domaren beordrar att kopior av dokumenten ska återlämnas till Waymo innan den 31 maj. Uber hävdar hittills att det inte hittat några spår av dem i sina egna arkiv.
Det som händer nu i tvisten är att de två företagen kommer att börja ta fram dokumentation och rådgöra med varandra.
Inget hindrar under tiden Uber från att fortsätta ta fram självkörningsteknik – något som Waymo ville, men domaren sade nej till.
Därefter följer antingen en uppgörelse eller en fortsatt rättstvist.