100 fullt autonoma Volvobilar skulle ha rullat på allmän väg kring Göteborg innan årets slut, med vanliga människor som passiva passagerare. Så blir det inte. Det blir två bilar. Och förarna måste ha full beredskap att ta över styrningen.
Det var i december 2013 som Volvo presenterade sitt självkörningsprojekt Drive Me.
Målet med Drive Me är att utvärdera självkörning på SAE-nivå 4 vilket innebär att fordonet helt tar över ansvaret och sköter alla körfunktioner. Föraren kan koppla av och ägna sig åt annat – läsa tidningen, ta en kopp kaffe.
– Denna sofistikerade självkörande teknik kommer att testas och utvärderas i projektet ”Drive Me” i Volvos hemstad Göteborg. År 2017 kommer 100 kunder att delta i projektet genom att använda 100 självkörande Volvobilar på utvalda allmänna vägar i och omkring Göteborg, sade ett pressmeddelande för fyra år sedan.
Sasko, Villiam, Elin och Anna Siminovski är en av de två familjer som rullar ut i varsin Volvo XC90 premium-SUV idag. Ytterligare tre familjer kommer att följa efter tidigt nästa år. |
Men när studien startar idag är det bara två bilar som deltar, och självkörningen ligger på SAE-nivå 2. Föraren måste alltid hålla ögonen på vägen och händerna på ratten, redo att ingripa om självkörningen inte fungerar.
Detta är samma nivå av självkörning som Tesla erbjuder kommersiellt sedan 2015. Waymo testar sedan i november i år självkörning på nivå 4 med tom förarstol och vanliga människor som passagerare.
Om fyra år kommer totalt 100 personer att vara involverade i Drive Me-projektet.
Observera att Volvo skriver 100 ”personer” och inte ”bilar” eller ”familjer”. Det är inte ett skrivfel utan en medveten formulering.
På en direkt fråga avstår Volvo från att precisera hur det ska tolkas. Men en uppenbar tolkning är att den tidigare ambitionen att rulla ut 100 bilar kan komma att skalas ner.
En annan detalj som ändrats i Volvos kommunikation sedan april i år att är testföraren enligt dagens pressmeddelande måste ha ”händerna på ratten”. Det sade Volvo till Elektroniktidningen i april att föraren inte behövde ha.
– Drive Me är ett forskningsprojekt. Vi kommer ständigt till nya insikter. Självklart baserar vi våra beslut på dessa resultat och på vad vi bedömer säkert. Säkerhet kommer alltid i första hand för oss, säger Gun Bengtsson på Volvos presskontor.
Innan de fyra åren är till ända kommer SAE-4-körning att börja testas på allmän väg, efter att först ha testas i kontrollerade miljöer under överinseende av säkerhetsexeperter från Volvo.
År 2021 kommer Volvo att har fullt autonoma bilar till försäljning, enligt dagens pressmeddelande.