Förare är inte bra på den typ av kontinuerlig övervakning som krävs för dagens självkörningsfunktioner på SAE-nivå 1 och 2. En nederländsk forskare varnar för att det kanske kan vara en bra idé att avvakta med självkörning till dess att bilarna klarar sig helt på egen hand.
Volvo och andra har tidigare varnat för självkörning på SAE-nivå 3 och har deklarerat att företaget kommer att gå direkt från SAE 2 till SAE 4 och hoppa över SAE 3.
Men en forskare på Delfts tekniska universitet sätter nu ett frågetecken även efter de SAE 1- och SAE 2-funktioner som finns i allt fler bilar på våra vägar.
Automatisk filföljning och adaptiv farthållare innebär att bilen i princip kan framföra sig på egen hand. Problemet är att dessa funktioner bara är på högst SAE-nivå 2, det vill säga kräver konstant övervakning. Även om föraren inte deltar i styrningen, måste hen fortsätta spana efter faror i trafiken och glapp i automatiken.
Daniël Heikoop |
– Det är en farlig situation vi är på väg mot, med människor i högt automatiserade bilar, som fortfarande behöver övervakning, säger Daniël Heikoop till universitetets interntidning Delta.
Det finns ännu inga bilar på vägarna som klarar autonomi på SAE-nivå 3 eller högre. Det är den nivå på vilken bilen verkligen blir helt autonom under körningen, och föraren helt kan koppla bort uppmärksamheten och ta en kopp kaffe eller titta på en film.
Doktorsavhandlingen – som han försvarar idag – redovisar ett antal studier han gjort på vilken mental påverkan det har på föraren att sitta i en automatisk fordonskolonn.
Han har bland annat mätt puls och ögonrörelser, och gett föraren enkla eller komplexa uppgifter att hantera parallellt med övervakningen av självkörningen. Han har gjort studier både i simulator och på väg, med funktionen Autopilot i en Teslabil.
– Den passiva rollen är extremt tråkig, säger Daniël Heikoop till universitetets interntidning Delta.
– Folk har ingen utbildning för det och de vet inte ens vad det är meningen att de ska spana efter, eftersom de inte vet hur den självkörande bilen fungerar. Det kanske är bättre om vi hoppar över den här fasen och låter fordon köra automatiskt i kolonn först den dag då de är fullt autonoma.