Tusen tunga fordon på finska vägar utrustas med teknik för att upptäcka och rapportera hala vägsträckor.
En finsk teknik för att detektera svart is, lanserades i fjol och tas nu i bruk i ett projekt medfinansierat av den finska transportmyndigheten.
Tusen bussar, lastbilar och andra tunga fordon kommer att ladda upp realtidsdata om vägförhållanden och temperaturer. Dessutom kommer de att rapportera när de gör häftiga inbromsningar.
Det finns idag enligt projektet ingen motsvarande lösning som levererar informationen lika snabbt eller med samma precision.
Tjänsten utvecklas av företaget EEE Innovations, som efterlyser fler intresserade deltaganade transportföretag.
– Det finns fortfarande plats, säger Jarmo Leino, på företaget.
Tekniken kommer i framtiden att kunna monteras även bilar, inte bara på tunga fordon. Halkvarningar i realtid kommer också att underlätta för självkörande fordon vintertid, enligt projektet.
Ytterligare en sidoeffekt är att föraren kan få återkoppling till att köra mer ekonomiskt. I ett pilotprojekt sänktes bränslekostnaderna.
Utöver att varna medtrafikanter, kan rapporterna användas för att exmpelvis planera vägunderhåll.
Tekniken är implementerad i mjukvara som antingen adderas direkt till fordonets befintliga styrsystem, eller körs i en modul som ansluts till CAN-bussen.
Linköpingsföretaget Nira Dynamics använder information från ABS-bromsar för att larma om halt väglag (länk).