Chalmers, Luftfartsverket och forskningsinstitutet Rise Viktoria ska ta fram en strategi för utveckling av elektriska flygplan i Sverige. Projektet är ett samarbete med flygindustrin och andra aktörer, och det finansieras av Vinnova.
Tanken är att elektriskt flyg i framtiden ska kunna användas på kortare distanser och bidra till minskade koldioxidutsläpp, men också till minskat buller.
Anders Forslund ska leda projektet döpt till Elise, kort för Elektrisk lufttransport i Sverige. Anders Forslund är forskare inom produktutveckling på Chalmers och även motorn bakom själva satsningen.
Första fas är en förstudie som syftar till att ta fram en strategi och samla aktörer.
– Det finns mycket kunskap på Chalmers som kan appliceras för att bygga elektriskt flyg, och vi har alla möjligheter att bidra till den här utvecklingen, säger Anders Forslund i ett pressmeddelande.
Samtidigt uppmanar han forskare och studenter att kontakta honom.
– Har ni någon idé för hur er forskning kan bidra till elektriskt flyg, så kontakta gärna mig, säger han.
Projektet finansieras av Vinnova inom programmet Utmaningsdriven innovation som syftar till att nå de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Elise är ett av 38 projekt som ska dela på 19 miljoner kronor.