62 000 Fiat Chrysler Pacifica Hybrid minivans och 20 000 elbilar från Jaguar Land Rover – det är så många bilar som Waymo planerat för sin självkörande taxiflotta. Hittills.
Som jämförelse har USA 233 000 taxiförare.
FCA levererar bilarna och Waymo uppgraderar dem till självkörning och sätter dem i taxitrafik. Waymos skarpa robottaxitjänst ska starta i år.
Företaget använder redan 600 exemplar av samma FCA-bilar i sitt pilotprojekt i Phoenix, Arizona. Leveranserna av den nya beställningen ska inledas sent i år. Givet att bilen kostar 40 000 dollar är ordern är värd 2,4 miljarder dollar.
FCA är dessutom eventuellt intresserad av att introducera egna bilmodeller med självkörningsteknik från Waymo inbyggd.
Att Waymo skulle köpa en taxiflotta från FCA blev känt redan i januari, men då var ”tusentals” kvantifieringen, inte ”tiotusentals”. Ingen annan har presenterat en satsning som ligger någonstans i närheten av detta.
Eller möjligen har General Motors underförstått gjort det. Företaget säger sig planera en storsatsning på kommersiell taxitrafik redan nästa år, och detta efter en investering på 2,25 miljarder dollar från Softbank och ytterligare en miljard dollar från sig själv.
Med ledning av beloppens storlek så är alltså GM:s robottaxisatsning i samma skala som Waymos. Å andra sidan är den allmänna uppfattningen att Waymo har ett långt teknisk försprång inom självkörning. Företaget har tränat upp sin teknik genom att köra sju miljoner miles på allmän väg, varav den senaste miljonen bara tog en månad.
TILLÄGG:De 20 000 Jaguarbilarna är av den helelektriska modellen I-pace och Waymo vill så snabbt som möjligt övergå till en helelektrisk bilflotta.
En del av de 82 000 bilarna kanske kommer att levereras till Europa. Waymo har demonstrerat en av sina självkörande bilar i Italien och har planer på att utvidga sin verksamhet till Europa.
Exakt under vilka former är inte avgjort, men troligen i samarbete med en lokal partner.
–Möjligheten finns för oss att experimentera i Europa med andra produktformat, andra produkter och kanske även med andra streagier för att ta oss in på marknaden, sade Waymos vd John Krafcik under en sammankomst i Turin igår kväll.