JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
torsdag 2 december 2021 VECKA 48

AI-processorer stjäl den mesta uppmärksamheten när det handlar om hårdvara till förarassistans och självkörande fordon. Klassiska FPGA:er är betydligt vanligare i förarstödssystem och används också för att processa sensordata påpekar Xilinx, som dessutom kan meddela att Daimler kommer att använda företagets kretsar i kommande modeller.

FPGA:an tog sig ursprungligen in i bilarna i form av klisterlogik. Idag är uppgifterna betydlig mer avancerade.

– I över 30 procent av alla fordonskameror sitter det en FPGA från oss. Vi är i princip med alla i lidar som finns. Även i radarsystem blir det allt mer data som ska processas för att klara fyra dimensioner, även där är FPGA:er ett bra val, säger Stephan Janouch på Xilinx.

En viktig förklaring till framgångarna är att förarassistans och självkörning utvecklas i rasande takt och det därmed är svårt att ta fram skräddarsydda systemkretsar som klarar en eller flera av uppgifterna.

– Hittar fordonstillverkarna en krets som gör exakt det de vill går de inte till oss men i de flesta fall gör de inte det, där passar vi.

Enligt Stephan Janouch används företagets FPGA:er av 29 biltillverkare i 111 modeller.

Nu kan även Daimler adderas till listan där man bland annat hittar Volvo, Volkswagen, BMW, Audi och GM.

Daimler ska bland annat använda Acap – Adaptive Compute Accelearation Platform  –nästa generation av Zynq, Xilinx systemkrets som blandar programmerbar logik med Arm-kärnor och andra hård block. Acap innehåller en helt ny typ av block för att konfigurera kretsen. Därmed ska samma krets kunna köra bilen på motorvägen för att sedan ladda om sig så att den kan parkera på egen hand.

Exakt hur det fungerar är ännu så länge hemligt. Xilinx släpper fler detaljer senare i år när företaget också ska göra tape out.

Om Acap också kan utmana Nvidia om platsen som centralenhet i skälvkörande fordonen eller om det handlar om att ta hand om vissa avgränsade uppgifter vill Stephan Janouch inte kommentera.

MER LÄSNING: