Digital Operations är en helt ny inkörsport för kunder som behöver hjälp med digitalisering. Alla ABB:s fyra divisioner ingår i den nya satsningen.
Målgruppen för Digital Operations är mycket bred och omfattar bland annat processindustri och kraftbolag. Digital Operations löper tvärs över ABB:s divisionsstruktur och ska kombinera global expertis med lokal närvaro.
ABB Ability Center i Västerås får en central roll för de svenska kunderna. Centret ger möjlighet att tillsammans med ABB:s experter utveckla kundnära digitala lösningar och affärsmodeller.
I funktionen ingår även Collaborative Operations Center, ABB:s globala center för digitala tjänster som exempelvis övervakning, analys och optimering. Nyckelkompetenserna finns bland annat inom IT-arkitektur, projektledning och cybersäkerhet.
– Digitalisering är en oerhört viktig faktor för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Nya arbetssätt och ökad konnektivitet möjliggör digitala tjänster där vi kan kroka arm med våra kunder, säger Martin Björnmalm som är ansvarig för försäljning och affärsutveckling inom Digital Operations i Sverige, i ett pressmeddelande.