På motorvägar i Peking kommer snart att rulla amerikanska bilar med sensorboxar på taket. Det är Ford och Baidu som ska testa självkörning på nivå 4. Ford leverar bilen och Baidu intelligensen.
Precis som sin amerikanska sökmotorkollega Google har Baidu ett program för utveckling av självkörande bilar. Till skillnad från Googles projekt Waymo är Baidus projekt Apollo öppet för andra bolags medverkan. Ett av dessa bolag är Ford, som också är en av de grundande medlemmarna i en rådgivningsgrupp till Apollo.
Nu har Baidu och Ford fått tillstånd att använda utvalda sträckor på kinesisk allmän väg för utveckling av SAE4-självkörning.
SAE4 innebär att det inte behöver finnas någon person med körkort närvarande i bilen. Detta gäller närmare bestämt förstås när funktionen är färdigutvecklad. Under testandet måste där alltid finnas en ingenjör med handen på ratten och ögonen på vägen – det vill säga att testandet sker under SAE2-självkörning.
Testningen inleds innan årsslutet. Projektet kommer att pågå i två år.
Ford har installerat Baidus självkörningsalgoritm Apollo Virtual Driver System (VDS) på egna konverterade standardfordon.
BILDEN: Sherif Marakby och Zhenyu Li chefar över Ford Autonomous Vehicles respektive Baidu Intelligent Driving Group