JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Motororganisation: Alla borde använda samma ADAS-beteckningar

Tillverkarna använder 19 olika beteckningar på filhållare och 20 olika beteckningar adaptiv farthållare. Det är krångligt och farligt anser Amerikanska motororganisationen AAA. Inte ens myndigheter är konsekventa.

Distronic Plus – vet du vad det är? Det är vad Mercedes-Benz kallar sin adaptiva farthållare. Volvo Cars kallar sin automatiska nödbroms för City Safety. 

Den amerikanska motororganisationen hittar 20 olika beteckningar på adaptiv farthållare när funktionen marknadsförs i USA. Det är förvirrande och farligt anser AAA, som ger en egen lista på beteckningar som det vill ska bli standard.

Listan omfattar 20 stycken olika funktioner, från Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assistance och Dynamic Driving Assistance till Automatic High Beams, Night Vision och Driver Monitoring.

Läs AAA:s rapport här (länk), inklusive alla namnförslag.

Inte heller myndigheter och standardgrupper lyckas hålla sig konsekventa – ens med sig själva. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har använt tre olika beteckningar på automatisk nödbroms: Automatic Emergency Braking, Dynamic Brake System och Collision Imminent Braking. 

Thatcham Research kallar samma teknik ibland för Autonomous Emergency Braking och ibland för Collision Intervention.  SAE (Society of Automotive Engineers) har ytterligare några förslag: Forward Collision Warning and Mitigation, Autonomous Braking och Collision Avoidance System.

I rapporten har AAA också gjort en översikt över vilka ADAS-tillval som finns från olika tillverkare idag. Närmare bestämt gäller siffrorna USA i somras. 92,7 procent av alla nya fordon hade då minst en ADAS-funktion som tillval.

Att köpa en bil med adaptiv farthållare adderade mellan 10 000 och 30 000 kronor till priset. Automatisk nödbroms kostade mellan 8 000 och 24 000 kronor, med en utanförliggare på 56 000 kronor.

Övervakad självkörning kostar mellan 14 000 och 36 000 kronor. SAE kallar denna funktion för självkörning på nivå 2. Tesla kallar den Autosteer, Cadillac säger Super Cruise och Porsche säger InnoDrive. AAA:s namnförslag är Dynamic Driving Assistance.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)