Ett nytt kompetenscenter i Göteborg är vad SKF just invigt. Här ska företaget analysera och omvandla data från industrikunder, och sedan servera dem beslutsunderlag. Kompetenscentret påstås vara ett av det första i sitt slag i världen.
Det nya kompetenscentret kallas Rotating Equipment Performance Center (REP-Center). Det är SKF:s första, men inte det enda framtida.
– Vi kommer att öppna fler liknande center i världen, där detta kommer att vara modell, säger Marcus Jennerholm, ansvarig för affärsutvecklingen på SKF i ett pressmeddelande.
Industrin ropar efter kompetensSvensk industri har ett stort intresse av att mäta och analysera data från produktionsprocesserna – det visar en färsk undersökning gjord av SKF. Här har 400 personer inom svensk industri intervjuats. Över 60 procent av företagen uppgav att de kommer att satsa på nya digitala lösningar i sin verksamhet inom de närmaste två åren. Samtidigt anser 42 procent att kompetens är det största hindret för att komma igång med digitaliseringsprojekt. |
Det är det snabbt växande intresset för en mer datadriven produktion inom industrin som sporrat SKF till den nya satsningen. Med hjälp av ny teknik går det att mäta och analysera data från produktionsprocesserna i en helt annan omfattning än tidigare.
I dag är det möjligt att plocka fram allt mer data ur maskinerna. Det kan vara i form av vibration, temperatur, smörjning och annan processdata. Data lagras i molnet och länkas sedan till SKF:s REP-Center där specialister analyserar och omvandlar data till beslutsunderlag för kunden.
– Det här innebär stora möjligheter för våra kunder att bli effektivare i sin produktion och samtidigt sänka sina underhållskostnader, säger Marcus Jennerholm.
På sikt ser även SKF att det finns möjlighet att utveckla driftsäkerheten genom att utifrån maskindata identifiera avvikelser som över tid kommer att leda till problem om de inte åtgärdas.
– Redan nu erbjuder vi nya affärsmodeller inom detta område där vi är en mer integrerad del i kundens team och löser problem tillsammans.