JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. SKF vill effektivisera svensk industri

Ett nytt kompetens­center i Göteborg är vad SKF just invigt. Här ska företaget analysera och omvandla data från industri­kunder, och sedan servera dem besluts­underlag. Kompetens­centret påstås vara ett av det första i sitt slag i världen.

Det nya kompetens­centret kallas Rotating Equipment Performance Center (REP-Center). Det är SKF:s första, men inte det enda framtida.

– Vi kommer att öppna fler liknande center i världen, där detta kommer att vara modell, säger Marcus Jennerholm, ansvarig för affärs­utvecklingen på SKF i ett press­meddelande.

Industrin ropar efter kompetens

Svensk industri har ett stort intresse av att mäta och analysera data från produk­tions­processerna – det visar en färsk undersökning gjord av SKF. Här har 400 personer inom svensk industri intervjuats. Över 60 procent av företagen uppgav att de kommer att satsa på nya digitala lösningar i sin verksamhet inom de närmaste två åren. Samtidigt anser 42 procent att kompetens är det största hindret för att komma igång med digitaliserings­projekt.

Det är det snabbt växande intresset för en mer data­driven produktion inom industrin som sporrat SKF till den nya satsningen. Med hjälp av ny teknik går det att mäta och analysera data från pro­duktions­processerna i en helt annan omfattning än tidigare.

I dag är det möjligt att plocka fram allt mer data ur maskinerna. Det kan vara i form av vibration, temperatur, smörjning och annan process­data. Data lagras i molnet och länkas sedan till SKF:s REP-Center där specialister analyserar och omvandlar data till beslutsunderlag för kunden.

– Det här innebär stora möjligheter för våra kunder att bli effektivare i sin produktion och samtidigt sänka sina underhållskostnader, säger Marcus Jennerholm.

På sikt ser även SKF att det finns möjlighet att utveckla driftsäkerheten genom att utifrån maskindata identifiera avvikelser som över tid kommer att leda till problem om de inte åtgärdas.

– Redan nu erbjuder vi nya affärsmodeller inom detta område där vi är en mer integrerad del i kundens team och löser problem tillsammans.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)