Igår var det premiär för Einrides förarlösa och eldrivna lastbil att köra på allmän väg. Det handlar om T-poden som trafikerar en kort sträcka mellan DB Schenkers lager och depå i ett industriområde i Jönköping.
Enligt bolaget är det första gången en självkörande lastbil går i kommersiell trafik på allmän väg.
Men lite fusk var det. T-poden styrdes enligt reportaget i Dagens Industri från Einrides center i Borås. Inom kort ska den dock klara sig helt på egen hand.
Trafikverket gav klartecken till försök på allmän väg i mars, men T-poden får inte köra mer än 5 km/h. Det måste också finnas en reservförare som är beredd att gripa in om så behövs. T-poden saknar hytt så reservföraren finns i Borås och styr vid behov fordonet via mobilnätet.
Lastbilen rymmer 15 lastpallar och är designad för transporter på fasta sträckor mellan punkt A och punkt B.
– Tittar man på transportbehovet i Sverige är 60 procent av körningarna kortare än 20 mil, det är dessa vi riktar in oss på, förklarade företagets tekniska chef Pär Degerman för Elektroniktidningen tidigare i år. Artikeln finns här (länk).