Innan årets slut skulle GM:s dotterbolag Cruise ha startat en förarlös taxitjänst i San Francisco. Men tjänsten skjuts nu upp på obestämd tid. Företaget har dock inte gett upp utan mångdubblar tvärtom sina insatser.
Återigen tvingas ett företag erkänna att dess självkörande fordon försenats. Cruise förarlösa taxi skulle ha debuterat i San Francisco innan årets slut. Men Cruise vd Dan Ammann erkänner att det inte kommer att bli så, och vågar inte ens sätta ett nytt datum.
Den kvarstående utmaningen är att uppnå en tillräckligt säkerhet, enligt Dan Ammann. För detta krävs mer test och validering. Därför kommer Cruise flotta av testfordon i San Francisco att ökas ”dramatiskt” i år.
Vid det här laget är misslyckandet för Cruise en mindre skam, eftersom så många konkurrenter redan tvingats backa. Kanske var det till och med väntat. Skrällen hade snarare varit om Cruise levererat.
Volvos projekt Drive Me hade redan till 2017 lovat oövervakad självkörning i vanliga personbilar på sträckor utanför Göteborg. Waymo skulle ha startat en robottaxijänst i Arizona år 2018.
Tesla har satt deadlines många gånger för landsomfattande oövervakad självkörning, alltid missat att leverera. I april meddelade Ford att det fortfarande siktar på att lansera självkörning år 2021, men endast på begränsade sträckor. Samma månad meddelade Uber att dess planer försenats.
Körfunktioner på nivån SAE 2 finns idag – föraren kan i princip släppa ratten men måste bevaka hur bilen beter sig i trafiken och vara ständigt beredd att ingripa. Det som ingen ännu lyckats presentera är självkörning på nivåerna SAE 3 till SAE 5 där den eventuella personen på förarplatsen helt kan koppla bort den automatiska körningen och istället helt fokusera på andra saker, som att surfa på mobilen.
FOTO: Per Henricsson