Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.
Lastfordonet är specialbyggt för att transportera sten 20 gånger per dag från bergsområdet Chasseral till en cementfabrik som drivs av företaget Ciments Vigiers i dalen nära staden Biel.
Idag görs transporten med ett dieseldriven dumper men planen är att ersätta fordonet med en eldriven dumper som kan lasta 65 ton.
Ombyggnationen av dumpern från Komatsu görs av ett schweiziskt konsortium och enligt beräkningarna ska generatorn som bromsar fordonet i utförsbackarna – som har upp till 13 procents lutning – från stenbrottet till dalen generera så mycket energi att det mer än väl räcker för tillbaka färden upp till stenbrottet, när fordonet är tomt.
Batteriet är på 700 kWh med 1440 celler. Ombyggnationen uppges kosta ett sjusiffrigt belopp i schweizerfranc, över tio miljoner kronor.