Volta Trucks är den senaste utmanaren till Volvo och Scania om elektriska lastbilar. Det svenska företaget startade för ett år sedan och släpper nu specifikationerna för den lastbil som ska börja tillverkas nästa år.
Bakom företaget finns duon Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen med gott om erfarenhet i bagaget. Den ena har passerat 60-strecket och den andra är snart där.
Carl-Magnus är grundare och har tidigare varit verksam inom den traditionella industrin och fastighetssektorn. Han har bott i såväl Belgien och Frankrike som Storbritannien. Teknikchef är Kjell Walöen med ett förflutet på Volvo Cars.
Lastbilen är designad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.
Nu släpper företaget en specifikation som visar att det tvåaxliga fordonet får en totalvikt på 16 ton varav lasten utgör maximalt 8,6 ton. Golvet i lasturymmet, som har 2,2 meter till tak, rymmer 16 Europapallar. Som jämförelse rymmer T-pod, Einrides förarlösa och elektriska lastbil, 15 lastpallar.
Voltas batteri är på 160 till 200 kWh vilket ger 150 till 200 km räckvidd med en toppfart på 80 km/h.
Tillverkningen kommer inledningsvis att ske i Storbritannien och företaget har rekryterat en brittisk vd i form av Rob Fowler.
Planen är att det ska finnas en testflotta på totalt 20 fordon i London och Paris, bolagets två första marknader, under 2021.
Tanken är att kunderna ska skriva kontrakt på sju år och att Volta Trucks ska stå för service och drift inklusive laddning.