Lidar-och självkörningsgurun Anthony Levandowski döms att betala 179 miljoner dollar inklusive ränta till Waymo för kontraktsbrott i samband med att han bytte arbetsgivare från Waymo till Uber. Det här är den första domen mot Anthony Levandowski kopplad till det kända rättighetsbråket kring lidarteknik mellan Uber, Waymo och Anthony Levandowski.
Det som är mest omtalat i bråket är att Anthony Levandowski tog med sig industrihemligheter kring lidarteknik när han rekryterades från Waymo till Uber år 2015.
Men tvisten är större än så. Den konkreta domen idag handlar enligt tidningen New York Times om att Anthony Levandowski bröt mot ett kontrakt genom att rekrytera kollegor från Waymo till Uber.
Anthony Levandowski fick ett avgångsvederlag på minst 120 miljoner dollar när han lämnade Waymo, så det är relevant för Waymo att få det fastslaget om Anthony Levandowski verkligen uppfyllde kraven för att erhålla detta avgångsvederlag.
Anthony Levandowski förklarade sig genast i konkurs när han fick höra utslaget. Han kommer att försöka få Uber att plocka upp notan. Han har fått sparken från Uber, men de har ett gammalt kontrakt som säger att han ska hållas skadeslös för den här sortens utgifter. Dock tvistar fortfarande Anthony Levandowski och Uber om hur det gamla kontraktet ska tolkas. Så Anthony Levandowski gick i konkurs för säkerhets skull.
Uber avslöjar i en ekonomisk rapport att beloppet kan komma att växa ytterligare. Anthony Levandowski står åtalad för fler brott och förseelser i samband med lidarskandalen.
Du kan läsa hela historien om Anthony Levandowskis lidaraffärer i Elektroniktidningens arkiv (länk). Här följer en sammanfattning.
Sedan år 2004 är Anthony Levandowski en av pionjärerna i att använda lidar för självkörning. Med sin stjärnstatus har han hoppat mellan egna entreprenörsprojekt och anställningar.
Som arbetstagare i Silicon Valley omfattas han av ganska goda rättigheter vad gäller starta eget och att byta jobb. Det har generellt gjort det svårt för företag att behålla nyckelpersoner. Därmed sprids snabbt de bästa idéerna över Kiseldalen – till teknikutvecklingens fromma och till forna arbetsgivares frustration.
Anthony Levandowski gick dock lite för långt år 2015 när han plockade med sig inte bara sin egen hjärna utan också en stort arkiv över vad han gjort på Waymo när han skulle byta häst till Uber.
Det måste ju finnas en gräns, tyckte Waymo, och stämde Uber för industrispionage och patentintrång.
Waymo fick till slut rätt i en uppgörelse med Uber. Den kanske viktigaste läxan från bråket är att företag och nyckelpersoner därigenom fick ett bättre facit på vad som är tillåtet när nyckelpersoner hoppar av.
–Det är helt okej att byta jobb men inte att fylla fickorna på vägen ut, har en elak åklagare, David L. Anderson, sammanfattat historien.
Bevisning var inte svår att komma över. Waymos moderbolag är Google och Google är ju Google. Den typen av spårning som Google utsätter oss alla för utsätter företaget sina egna för i kubik. Så Waymo kunde enkelt plocka fram kryptosignerad dokumentation av vilka filer som Levandowski flyttat mellan vilka datorer och när, och att han nogsamt raderat hårddisken när han var klar.
Men frågan var fortfarande om Uber utnyttjat dessa data för att utveckla egna sensorer? Det hävdade Waymo och fick tillstånd av en domare att gräva i Ubers arkiv. Där fanns bland annat mer bevis i form av sms-konversationer mellan Anthony Levandowski och Ubers dåvarande vd Travis Kalanick.
Google stämde Waymo men till mångas överraskning – ”flämtningar och sus gick genom församlingen” – avbröts rättegången på femte dagen. Ubers advokater kapitulerade och gjorde upp med Google om ett skadestånd på 245 miljoner dollar, en offentlig ursäkt och ett löfte att inte använda den kopierade tekniken om den skulle dyka upp på Uber – vilket Uber än till denna dag hävdar att den aldrig gjorde.
I veckan kom alltså ett första domslut mot Anthony Levandowski personligen.
Tidningen Forbes refererar till Anthony Levandowski som en ”fallen” stjärna inom självkörning. Det får stå för Forbes. Historien kommer att visa om det stämmer. Elektroniktidningen hoppas att det går att fortsätta att hitta sätt att utnyttja Anthony Levandowskis talang för självkörning.
Paradoxalt nog har Anthony Levandowski sedermera dödförklarat sitt eget expertområde lidarsensorerna. I alla fall när det handlar om självkörande fordon. Han har växlat över på Elon Musks och Nissans spår – att kameror är bättre sensorer för ändamålet.