Även om det inte märkts någonting än så kommer den nedstängning av världen som coronaviruset förorsakat att fördröja lanseringen av nya produkter. Det framgår av branschorganisationen IPC:s andra studie om effekterna av corona på den globala tillverkningsindustrin.
Studien genomfördes den 3–5 mars och visar att 22 procent av de svarande redan då kunde se att det kommer att lanseras färre nya elektronikprodukter under året. Sedan dess har som bekant Europa och USA begränsat rörelsefriheten medan Kina börjat lätta på den.
Förklaringen till den förväntade nedgången handlar inte om att kontraktstillverkarna stängt sina fabriker utan om att resandet i princip upphört.
Normalt brukar personer från det produktägande företaget besöka tillverkare och leverantörer upprepade gånger när det är dags att köra igång en ny produkt. Det handlar om säkra leveranser av ingående komponenter, se till att testningen fungerar, fixa problem som uppstår är produktionen rampas upp och se till att kassationen blir så liten som möjligt.
Enligt IPC handlar det om upprepade resor som kan vara mellan en och tre veckor varje gång.
Det går såklart att lösa vissa uppgifter via telefon och videomöten men inte allt. Det är också svårt att med kort varsel flytta produktionen till det egna landet eller kontinenten.
Inom konsumentsektorn är utvecklingscyklerna normalt sex till tolv månader vilket kan leda till försenade lanseringar även nästa år även om situationen förbättras till sommaren, enligt IPC.
Rapporten finns här (länk).