Alla tyska bensinstationer – 14 118 stycken – ska vara utrustade med laddarplatser för elbilar. Det bestämmer nu tyska regeringen och lanserar dessutom generösa rabattprogram för elbilar.
Tyskland väljer att använda en stor del av sitt coronastimulanspaket på att ge elbilar en knuff framåt.
I fjol utgjorde elbilar bara 1,8 procent av nyförsäljningen. I maj var siffran högre – 3,3 procent. Men nu blir det möjligt att få sin elbil subventionerad med ända upp till 9000 euro, medan törstiga bensinbilar tvärtom drabbas av högre skatter.
Att elektrifieringen dragit ut på tiden handlar inte bara om pengar, utan om att många tyskar sägs oroa sig över att batterier ska ta slut.
Därför bestämmer nu Tyskland att samtliga tyska bensinstationer ska ha laddarplatser.
Dessutom satsar regeringen 2,5 miljarder euro på forskning och utveckling av batteriproduktion och laddinfrastruktur.
I mars 2020 fanns 27 730 laddarplatser för elbilar i Tyskland. Energibolagens organisation BDEW anser att Tyskland bevhöver minst 70 000 laddarplatser varav minst 7 000 snabbladdare.
Också Frankrike annonserade i förra veckan att det använder stimualanspengar till att gynna elbilsförsäljning,
Tysklands totala stimulanspaket är på 130 miljarder euro, motsvarande 1,4 biljoner kronor, .
Här är Tysklands nya stimulansåtgärder för elfordon.
• Statens subventioner för elbilar som kostar upp till 44 000 euro dubbleras till 6000 euro. Dessutom pytsar tillverkaren in en rabatt på 3000 euro vilket betyder att köparen sparar 9000 euro – 94 000 kronor i dagens kurs.
• Gränsen för skatterabatt för företagsägda bilar flyttas upp från 40 000 euro till 60 000 euro.
• 2,5 miljarder euro investeras i laddinfrastruktur och batteritillverkning.
• Alla bensinstationer måste erbjuda laddarplatser
• Fler laddarplatser ska byggas vid daghem, sjukhus, sportcenter och andra allmänna platser.
• 1,3 miljarder satsas på stimulans av bussar och lastbilar med låga utsläpp