Analog Devices har släppt vad företaget hävdar är industrins första trådlösa batterihanteringssystem för eldrivna fordon. General Motor blir först att använda systemet i en fordonsplattform.
Dagens batterihanteringssystem i elfordon kräver kablar, vilka väger och tar plats. Med det nya trådlösa batterihanteringssystem menar ADI att 90 procent färre kablar krävs samtidigt som batteripaketets volym kan minska med upp till 15 procent. Lösningen blir dessutom smidigare och mer tillförlitlig än dagens, påpekar ADI.
General Motors blir först att använda den nya tekniken, som kallas WBMS (Wireless Battery Management System). Den amerikanska fordonstillverkaren planerar att lanserar tekniken med sin batteriplattform Ultium, som kommer att omfatta ett flertal olika varumärken och fordonssegment – från arbetsfordon till premiumbilar.
– Övergången från trådbundna till trådlösa batteripaket gör att biltillverkare kan skala sina elfordonsplattformar över flera fordonsmodeller för att enklare möta den växande efterfrågan, säger Patrick Morgan, på ADI, i ett pressmeddelande.
Det trådlösa batterihanteringssystemet inkluderar allt som behövs i en enda enhet. Här ingår all hård- och mjukvara för att hantera strömförsörjning, batterihantering, kommunikation och systemfunktioner.