JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 27 september 2020 VECKA 39


Först ut är en helelektrisk lastbil och en pluginhybrid  som bägge är tänkta för trafik i städer. Framöver ska det komma minst en ny modell per år, inklusive lastbilar avsedda för fjärrtransporter.

– Under de närmaste åren kommer vi årligen att lansera elektrifierade produkter och vi omorganiserar för närvarande vår produktion i enlighet med målet. Av särskild vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila, säger Scanias VD Henrik Henriksson i ett pressmeddelande.

Scania har hamnat lite på efterkälken när det gäller lanseringar av tunga elfordon. Volvo har länge visat olika modeller och Einride har stulit mycket av uppmärksamheten. Även nykomlingen Volta hann före, men nu är det Scanias tur.

Det Södertäljebaserade företaget släpper två modeller, en rent batteridriven och en pluginhybrid. Bägge är tänkta för kortare sträckor, exempelvis varudistribution i städer. Pluginvarianter går upp till sex mil på batteriet medan den rena elmodellen går att få med olika storlekar på batteriet som ska räcka upp till 25 mil på en laddning.

Scanias helt elektriska lastbil med L- och P-seriehytter är utrustad med en elmotor på 230 kW vilket motsvarar en dieselmotor på cirka 310 hk. Kunderna kan välja mellan fem eller nio batterier vilket ger sammanlagt 165 eller 300 kWh. Det senare alternativet ger en räckvidd av upp till 25 mil på en laddning.

Ett av batterierna placeras i den tidigare motorplatsen medan de återstående fyra eller åtta finns längs sidan av chassit.

Med CCS-laddning på 130 kW DC kan fem batterier laddas på mindre än 55 minuter och på mindre än 100 minuter för alternativet med nio batterier. Under färd sker en viss laddning genom att bromsenergin återvinns.

Även pluginhybridlastbilen finns med L- och P-seriehytter och har möjlighet att köra långa sträckor med förbränningsmotorn och sedan vid behov växla till eldrift i upp till 60 km.

Dagens nyhet innebär inte att Scania överger bränsleceller eller elvägar.

– Vi kommer fortsätta våra tester både inom elvägar och bränsleceller, skriver Anders Lampinen på Scania till Elektroniktidningen.

– Vad gäller elvägar så pågår test i Tyskland med flera kunder och som vi tidigare kommunicerat så har vi projekt med bränslecellfordon i Norge med Asko och Renova i Göteborg. Detta är teknologier vi fortsätter att utvärdera för att se vilken som har bäst potential.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)