JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kina tillverkar battericellerna

Miljardinvesteringarna i europeisk batteritillverkning imponerar men står fortfarande i skuggan av de investeringar som sker i Kina. Den senaste sammanställningen från Benchmark Minerals Intelligence (BMI) bekräftar att inte mycket förändrats därvidlag under 2020.

Prognosen över produktionskapaciteten år 2029 kommer från BMI.

BMI följer utbyggnaden av vad företaget kallar ”megafactories”. I och med den exploderande efterfrågan på batterier för elbilar har batteritillverkarna lagt i en högre växel och bygger ny tillverkning som är en magnitud större i skala än den brukade vara.

Startskottet för den utvecklingen gick med Teslas Gigafactory i Nevada som började producera battericeller 2016 och räknar med att producera 32 GWh i år.

Idag är inte mindre än 171 stycken jättefabriker under planering eller redan tagna i drift – en del mindre än och en del större än Tesla i Nevada. Sexton av fabrikerna planeras i Europa, medan hela 128 stycken planeras i Kina.

Annonserad europeisk battericellproduktion. Källa: Roland Zenn på Farasis Energy, som har 24 GWh i Kina idag men planerar gigafabriker i USA och Tyskland. Kartan är från juni så franska Verkor saknas.

Planeringen fortsätter att expandera och siffrorna tyder inte på att Europa är på väg att ta sig ikapp. Sett till de senaste annonseringarna enbart under 2020, så uppgår de i Europa i år till tre stycken jättefabriker medan det i Kina annonserats hela 38.

Utöver de europeiska uppstarterna Northvolt, Freyr, Morrow, Britishvolt och Verkor, och billtillverkare som PSA, VW och Nissan byggs även de europeiska megafabrikerna i Europa av etablerade asitiska batteritillverkare som CATL, SK, LG, Samsung och Svolt.

Efter vad som annonserats hittills gäller följande för den globala produktionen av battericeller år 2029: i Kina produceras 66,4 procent av den totala volymen följt av Europa på 17,4 procent, Nordamerika på 12,2 procent, Asien utom Kina på 3,6 procent och övriga 0,5 procent.

Det finns fortfarande gott om plats för fler batterifabriker, om elbilsutvecklingen fortsätter enligt progonoserna

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)