Greenpeace skickade låtsaskunder till tyska bilhandlare och anser sig ha fått stöd för sin misstanke att Volkswagen medvetet håller tillbaka försäljningen av sin elbil ID3. Bland annat genom att ge handlarna låg kommission, dålig utbildning och en dålig serviceaffär.
Endast 1 av 25 säljare gav ID3 som förslag efter att kunden hade beskrivit ett bilbehov som matchade ID3.
Det berättar miljöorganisationen Greenpeace, efter att ha skickat ut låtsaskunder till 50 stycken bilhandlare. Kunderna berättade att de bara behövde pendla 20 mil, att de hade eget garage att ladda i och att de hade pengarna. För denna körprofil passar en ID3 – ändå tog säljaren nästan aldrig spontant upp det som en möjlighet.
I några fall avrådde försäljaren direkt från ID3 och uttryckte allmän skepsis mot elbilar. En sade att batteriet bara skulle hålla för 15 000 mil. En annan sade att elbilar gynnade barnarbete och var dyra och tunga.
Om kunden tidigt förde ID3 på tal blev utfallet bättre. Men merparten av säljarna – 18 av 25 – föreslog fortfarande Golf 8 om kunden angett att valet stod mellan den och ID3.
Greenpeace noterade att säljarna tycktes okunniga om elbilar. De kunde inte svara – eller svarade fel – på nästan varannan fråga om bland annat laddplatser, laddtider och brandrisker.
Orsaken till att Greenpeace skickade ut låtsaskunder var att organisationen ville undersöka VW:s engagemang i elektrifieringen.
VW håller en hög profil och beskriver sig som pionjär. Men Greenpeace misstänker att VW ägnar sig åt att kalkylera med EU:s utsläppskrav. Det verkar som om VW försöker skjuta upp försäljningen av elbilar till nästa år. Det kan komma att löna sig bättre med tanke på nya EU-regler kring CO2-böter, utsläppsgränser och beräkningsmetoder.
Greenpeace noterar att VW fått 54 000 beställningar sedan företaget lanserade sin elbil ID3. Det tycker Greenpeace är ett oväntat dåligt resultat. Särskilt på hemmamarknaden Tyskland. Under november registrerades där 2439 stycken ID3 mot 4287 stycken Renault Zoe och 2471 stycken Hyundai E-Kona. Som det nya märket av de tre borde det vara ID3 som hade den högsta efterfrågan.
Att handlarna i sin tur agerar som de gör kan bland annat vara en konsekvens av deras incitament. Bland annat gäller att handlarens kommission är 6 procent för ID3 mot 16–18 procent bensinbilar.
Volkswagen försvarar den nya modellen för kommissionen, som innebär att handlaren är agent för VW. Det betyder att priset på VW blir stabilt och en förutsägbar intäkt för handlaren och att hen slipper ligga ute med förhandsfinansiering.
Hela rapporten finns här (länk) på tyska.