Göteborgsföretaget Gapwaves – som utvecklar vågledarbaserade antenner – har skrivit ett samarbetsavtal med Frencken Group, som har erfarenhet av volymtillverkning. Den malaysiska elektroniktillverkaren uppfyller dessutom fordonsindustrins krav.
– Vi är väldigt glada över att ha ingått ett avtal med Frencken och för att kunna ta nästa steg i introduktionen av vågledarbaserade antenner på världsmarknaden, säger Lars-Inge Sjöqvist, vd på Gapwaves i ett pressmeddelande.
Frencken Group tillverkar elektronikkomponenter åt ett stort antal företag inom bland annat fordons- och medtekindustrin. Företaget har produktionsanläggningar i Asien, Europa och Nordamerika.
För Gapwaves del innebär samarbetet att det företaget nu kan börja erbjuda höga volymer till konkurrenskraftiga priser utan att göra avkall på kvalitet och leveranssäkerhet.
– Vi får nu möjlighet att offerera långa avtal med leveranser av vågledarbaserade antenner, förtydligar Lars-Inge Sjöqvist.
Frencken uppfyller dessutom fordonsindustrins certifieringar och standarder.
Så sent som i april förra året beställde exempelvis tyska Infineon vågledarbaserade antennprototyper för 77 GHz bilradar från Gapwaves. Strax före jul kom dessutom ytterligare en beställning på prototypantenner för 77 GHz bilradar från en av de större underleverantörerna till fordonsindustrin. I båda fallen handlar det om test och utvärdering av Gapwaves teknik.
I ett pressmeddelande kommenterade Lars-Inge Sjöqvist decemberordern på prototypantenner med:
– Kunden har i det här fallet en väldigt tydlig agenda och vi hoppas att den här prototypleveransen ska leda till att vi får vara med och utveckla nästa generations fordonsradar med vågledarbaserad antennteknologi.
Gapwaves har sitt ursprung i forskning vid Chalmers – det grundades år 2011 av den välkände numera framlidne Chalmersprofessorn Per Simon Kildahl. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer vågledare och antennprodukter baserade på så kallad gap-vågledarteknik.