Laddarföretaget Ctek, elbilstillverkaren Polestar och teknikbolaget Ferroamp har fått stöd av Energimyndigheten för att utveckla en lösning som gör elbilen till ett energilager.
– En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov samtidigt som elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, och villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott – för att nämna några av en uppsjö spännande tillämpningar vi ser framför oss, säger Björn Jernström, grundare och teknikchef på Ferroamp, i ett pressmeddelande.
Projektet har en budget på 30 miljoner kronor för att under tre år ta fram ett koncept för hur batteriet i bilen kan mata in energi i elnätet.
– Vi kommer att forska kring och utveckla lösningar för Vehicle-to-grid, både när det kommer till växelströmladdning (AC), där vi för el tillbaka till vanliga hushåll, och DC-laddning där elbilen blir en del av elförsörjningen i gridden. Möjligheterna är oändliga och är dessutom viktiga om vi tillsammans ska nå uppsatta miljömål, förklarar Cecilia Routledge på Ctek i pressmeddelandet.
Göteborg Energi och Chalmers Tekniska Högskola ska titta på affärsmodeller kopplade till vehicle-to-grid-lösningar.
– Att få till attraktiva affärsmodeller för alla intressenter är extremt viktigt för att tekniken skall få genomslag. I slutändan handlar det om att möjliggöra för elbilar att bli en aktiv resurs som bidrar positivt till energiomställningen, säger David Steen på Chalmers.