1500 volt och 3000 ampere – det ska kontaktdonet för en kommande internationell standard för likströmsladdning tåla. Det handlar om megawatteffekter för snabbladdning av bland annat lastbilar.
Det meddelar SEK Svensk Elstandard, svensk deltagare i standardiseringsprojektet. Om du är intresserad är det fortfarande möjligt att ansluta sig. Standarden bygger vidare på erfarenheterna med de kontaktdon som redan finns. Det kommer exempelvis inte att gå att ansluta eller frånkoppla när spänningen är på.
Donen blir både större och tyngre, så någon typ av upphängning för avlastning kan komma att bli aktuell. För att man ska våga att kräma på till max kommer både kontaktdonet och fordonsbatteri att behöva temperaturövervakas.
SEK påpekar att projektet inte ska förväxlas med den kommande standarden för automatiska anslutningsdon, som bland annat är tänkt för laddning av bussar på hållplatser.
Andra aktuella elektrifieringsprojekt berör elektriska energilager, bränsleceller för tåg och energieffektivisering i industrin.
BILDEN: Scanias första helt elektriska lastbil på upp till 300 kWh stöder ”bara” 130 kilowatts DC-laddning i 200 ampere och det tar 100 minuter att fylla batteriet.