JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
söndag 28 november 2021 VECKA 47

En investering på 2,5 miljarder pund och en årsproduktion på 60 GWh battericeller ska göra fabriken i Coventry till Storbritanniens största. Nu återstår bara att hitta någon som vill bygga den.

Elektroniktidningen hårdbevakar de elbilsbattericelllsfabriker som just nu växer upp i Europa.  I Storbritannien är tre projekt under utveckling i olika stadier.

Nu släpps nya uppgifter om den tredje anläggningen, i Coventry. Den ska inleda sin första produktion år 2025 och fullt utbyggd ska kapaciteten vara 60 GWh. Det är samma volym som Northvolt planerar i Skellefteå. 

Det är mer än de 35 GWh som Britishvolt planerar på östkusten i Blyth och mer än de 16–20 GWh som Nissan planerar lite längre söderut på samma kust i Sunderland.

Coventryanläggningen kommer att kräva en yta på en kvadratkilometer Den ska till 100 procent drivas av förnybar energi. Här kommer också, som i Skellefteå, att finnas en anläggning för återvinning av batterimaterial.  

En modell av det färdiga bygget kan du se ovan. Men den får anses hypotetisk eftersom det inte har annonserats någon teknisk ledning eller byggpartner för projektet. Detsamma gäller kunder för battericellerna. 

Projektet drivs gemensamt av staden Coventry och dess flygplats. Coventry kan beskrivas som fordonsindustrins epicentrum i Storbritannien, så Coventry betraktar det som naturligt att etablera en battericellsfabrik här. 

När Northvolt etablerade sig i Skellefteå så var det efter en tävling mellan kommuner. I Norge gjorde Morrow likadant. Men i Coventry är det alltså tvärtom: orten har redan utropat sig till vinnare och diskuterar just nu med olika batteritillverkare jorden runt om att komma hit och bygga.

Vem vet – kanske är svenska Northvolt en av de kandidater som Coventry diskurerar med? Northvolt har sedan länge planer på att expandera sin tillverkning på fler platser i Europa. Idén är att använda existerande anläggningar som mall.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus