Uppsala satsar på ännu grönare kollektivtrafik genom att byta ut tolv av dagens bussar drivna av biodiesel mot lika många rent eldrivna. ABB står för laddlösningen.
Uppsala ska var helt fossilfritt till år 2030. Ett led i den ambitionen är att låta kollektivtrafiken gå mot eldrift.
Nu byter staden ut tolv äldre biodieselbussar mot lika många eldrivna bussar. Visserligen väntas besparingen räknat i koldioxid att bli relativt liten, men utsläppen av andra skadliga ämnen som kväveoxider, kolväten och partiklar minskar desto mer.
– Att nu börja resan mot en ännu mer hållbar stadstrafik som kör på el känns mycket bra och ligger helt rätt i linje med målet att vara klimatpositiva till 2050, säger Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss, GUB, i ett pressmeddelande.
GUB har kört stadsbusstrafiken i Uppsala på förnybara bränslen i form av HVO och biogas sedan 2019. Nu ska alltså steget tas mot elbusar – tolv till en början.
ABB står för laddinfrastrukturen med ett nytt intelligent system, med flera uttag som möjliggör flexibel laddning av tunga fordon. Under våren 2022 ska företaget installera tolv laddplatser i en nybyggd depå.
Depåladdare har enligt ABB fördelen av att vara enkla att använda. Det är bara för busschaufförerna att plugga in kontakten och ladda. De är dels tänkta för långtidsladdning på natten, och dels för påfyllning av el under dagen vid behov.
De tolv elbussarna är tillverkade av MAN.