JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Forskning: Syns inte finns inte för självkörande bilar

Algoritmer som gör att självkörande bilar kan förstå världen ungefär som människor gör och som kan förklara sina beslut – de utvecklas på Örebrouniversitet.

En nyligen publicerad studie i tidskriften Artificial Intelligence beskriver nya metoder att implementera självkörande bilar. Artikeln är skriven av Örebroforskaren Mehul Bhatt och tyska och indiska kollegor.

Precis som alla andra använder forskarna djupa neuronnät i sina algoritmer. Men de kompletteras med teknik som möjliggör ett slags resonerande liknande människans sunda förnuft.

Det berättar Mehul Bhatt, professor i datavetenskap vid Örebro universitet, i en intervju med forskarna publicerad på Örebro universitets hemsida.

Därmed ska några av de brister som finns hos dagens självkörande fordon kunna överbryggas.

Säg att en cyklist i några sekunder skyms av en bil – i det ögonblicket slutar cykeln att existera för dagens självkörande bilar. 

Mehul
Bhatt

– Resultatet av den AI-metod som vi har tagit fram blir att de självkörande bilarna kan lära sig att förstå världen ungefär som vi människor. Och med den förståelsen kommer också förmågan att förklara sina beslut, säger Mehul Bhatt, som är professor i datavetenskap vid Örebro universitet. 

Metoden ger bilen förmåga att förutse vad som kommer att hända härnäst.

– Vår algoritm ger ett självkörande fordon förmågan att förstå, i det här fallet, att sikten tillfälligt blockeras av en annan bil och att cyklisten återigen kommer att bli synlig när den bilen har passerat. 

– Det är förståelse på den här nivån som krävs för att de självkörande bilarna ska kunna användas i trafiken, under olika trafikförhållanden och i olika miljöer.

Med forskarnas metod kan självkörande fordon även visa varför de har fattat ett visst beslut i trafiken – som en plötslig inbromsning.

– Det är av största vikt att vi inte har AI-teknik som kör runt med oss i trafiken och som ingen förstår fullständigt, inte ens de som utvecklat den eller tillverkat fordonen som den används i. Om självkörande bilar ska dela utrymme med oss människor måste vi veta hur de fattar beslut, säger Mehul Bhatt.

Detta är också helt avgörande vid till exempel olyckor och försäkringsfrågor, men också för att kunna hjälpa människor med särskilda behov.

– I slutändan handlar det om standardisering. Vi måste skapa en gemensam förståelse för tekniken i självkörande bilar, precis som för tekniken i flygplan. Just nu är vi långt ifrån det och det kommer bara att ske om vi fullt ut förstår den teknik vi utvecklar.

Utöver utvecklingen av AI-teknik undersöker också Mehul Bhatt, tillsammans med Vasiliki Kondyli, doktorand vid Örebro universitet, hur människor beter sig i trafiken. I de studierna låter de testpersoner köra bilar i den virtuella världen under kontrollerade trafikförhållanden.

– Resultaten från dessa studier i mänskligt beteende använder vi sedan för att designa människocentrerad AI-teknik för självkörande fordon som kan prestera på en nivå som matchar människors förväntningar, säger han.

– Vi låter inte människor köra bilar utan körkort och då borde vi åtminstone ställa samma krav på de självkörande bilarna.

BILD: Jasenka Dobric, Mehul Bhatt

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)