JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Oövervakad långsam självkörning på landsväg – den funktionen kommer Volvo att börja testa i Kalifornien i mitten av året i en kommande elektrisk stadsjeep.

Volvo blåste för några år sedan av ett liknande utvecklingsprojekt som skulle startat år 2016 – Drive Me. Den här gången heter funktionen  Ride Pilot. 

Ride Pilot testas redan på svenska vägar och om några månader ska den börja testas i Kalifornien. En vacker dag ska Ride Pilot förhoppningsvis vara redo att rullas ut skarpt, och då kommer detta att ske i Kalifornien. 

I Kalifornien är nämligen klimatet bra, både bokstavligen och vad gäller de legala möjligheterna att testa självkörning i skarp trafik. 

Dessutom sitter en genomsnittlig kalifornisk bilförare i bilkö 119 timmar om året. Det är just den typ av situation där Ride Pilot kommer att vara möjlig att använda – i låg hastighet. Dessutom fungerar den endast på utvalda vägsträckor.

Med Ride Pilot påslagen kan föraren ägna sig åt annat när bilen sitter fast i en bilkö: läsa tidningen, surfa, prata i telefon, äta och så vidare.

Att lägga sig och vila är däremot inte att rekommendera och heller ingenting som Volvo föreslår. Volvos egen forskning har visat att det tar lång tid från det att du vaknar upp från sömn till dess att du är en bra förare igen.

Däremot lovar Volvo att du kan komma fram ”mentalt” utvilad efter att ha sluppit stressen av att sitta i en bilkö.

Det är Volvos egen självkörningsteknik från det egna dotterbolaget Zenseact som ska finslipas på de kaliforniska vägarna. På bilen sitter en lidar, fem radarsensorer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer. 

Lidarn är från amerikanska Luminar. Datorn levereras av Nvidia.

När tekniken är redo ska Volvo försöka sälja Ride Pilot som en prenumererad tjänst. Hårdvaran finns på alla bilar, men funktionen kan aktiveras först efter prenumeration.

Fordonet i sig har ännu inte lanserats ännu – bilden ovan visar en konceptbil. Den sägs komma att ha ett ”riktigt namn” och inte en tråkig teckenkombination. Namnet ska börja på en vokal. 

Vokalen är en elektrisk bil vilket adderar en intressant dimension. Poängen med självkörning är att skänka föraren tid, vilket är något som även naturligt uppstår när en elbil ska laddas. 

– Vi ser att förare kommer att tillbringa allt mer i tid i bilen som inte är körtid. Så vi vill skapa fler möjligheter till digitala tjänster i bilen, säger Volvos Martin Kristensson till tidningen Techcrunch.

Därför kommer självkörning inte att vara den enda nyheten i användargränssnittet på den nya Suven. Här samarbetar Volvo med bland annat Qualcomm och dess Digital Cockpit och med Google och dess Assistant.

Utvecklingen av autonoma fordon har gått hackigt. Förarlös taxi är den tillämpning som kommit längst. Googles systerbolag Waymo driver ett robotaxibolag i Phoenix i USA.

Aviseringar om autonom körning i bilkö har gjorts tidigare och därefter dragits tillbaka av bland annat BMW.

Så frågan är fortfarande vem som kommer att bli först med oövervakad självkörning. 

Volvo lovar inget datum i sin pressrelease för Ride Pilot. Mercedes har däremot lovat att dess Drive Pilot ska börja kunna användas på tyska vägar under första halvåret i år.

Jokern i leken är amerikanska Tesla. Bolaget har en självkörningsfunktion i sina bilar som är överlägsen alla andras. Den kör i princip överallt och inte bara på noggrant kartlagda sträckor i enkel trafikmiljö. 

Problemet är bara att den inte är tillräckligt robust för att Tesla ska våga släppa den helt fri. Den måste hela tiden övervakas av föraren.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus