En och samma modell av Tesla går att köpa begagnad och ny från Tesla i Kina – och den begagnade är den dyrare. Kan du gissa varför?
Det är nyhetssajten Cnev Post som gjort spaningen. En begagnad Model 3 årsmodell 2021 som gått 2587 km utannonseras för 423 000 kronor. Samtidigt går det att beställa samma modell fabriksny för 412 000 kronor.
Det påstås att Teslor tillverkade utanför Kina anses mer värda i Kina? Kan det kanske vara förklaringen? Nej, för även den begagnade bilen är tillverkad i Kina.
Och förresten är det inte ens sant, enligt Cnev:s redaktör Phate Zhang.
– Det är inte vad jag känner i alla fall. Allmänheten i Kina har inte samma tänkade som förr att importerade produkter har högre kvalitet.
Han konstaterar att Model 3 var visserligen var betydligt dyrare i Kina innan den började tillverkas här. Men på grund av importtullar.
Han noterar istället att det finns en annan parameter där den begagnade bilen faktiskt har ett bättre värde än den nya: leveranstid.
För köparen kan värdeminskningen av vägmilen vägas upp av det faktum att du får bilen direkt istället för att behöva vänta mellan 20 och 24 veckor på att få en ny bil levererad.
Cnev Post hittar även en begagnad Model Y av årsmodell 2022 som gått 4293 km och kostar 481 000 kronor vilket är 14 000 kronor mer än en fabriksny.
Sex begagnade Model 3 av årsmodell 2020 säljs för mellan 340 000 och 409 000 kronor. Tre begagnade Model Y årsmodell 2021 kostar 463 000 och 481 000 kronor.
Teslas tillverkning i Shanghai har haft avbrott på grund av Kinas strikta åtgärder mot Covid-19. Runt 40 000 bilar har försenats, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Just nu isolerar sig personal på fabriken och övernattar på madrass för att hålla produktionen igång.