JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Volta Trucks ska tillverka två mindre versioner av sin helt elektriska lastbil Volta Zero, en på 7,5 ton och en på 12 ton. Det meddelar det svenska företaget idag. Likt den första familjemedlemmen på 16 ton blir småsyskonen designade för stadstrafik med låg förarplats och samma säkerhet för gående och cyklister.

– De kommande 7,5- och 12-tonsmodellerna kompletterar den helelektriska familjen Volta Zero. De placeras bredvid vårt 16-tons fordon, som för närvarande genomgår omfattande tester inför den första kundanvändningen senare i år, och det 18-tonsfordon som ska börja tillverkas under mitten av 2023, säger Essa Al-Saleh, vd på Volta Trucks i ett pressmeddelande.

Essa Al-Saleh

Volta Trucks presenterade sin första konceptbil Volta Zero i augusti 2020, året efter det att företaget grundats av de två svenskarna Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen.

Huvudkontoret ligger i Sverige men utvecklingen sker i Storbritannien. Ellastbilen Volta Zero har konstruerats av Astheimer Design i brittiska Warwick i samklang med Volta Trucks egna ingenjörer.

Några nya tekniska detaljer som rör de två nya modellerna släpps inte, utan det mesta tyder på att de blir väldigt lika den första failjemedlemmen. De är exempelvis designade för stadstrafik med låg förarplats för att göra det enklare att kliva i och ur. Fordonen får skjutdörrar till hytten och förarsätet blir placerat i mitten, vilket gör att föraren kan kliva ut på trottoaren på ett säkert sätt.

Genom att föraren sitter lågt – som i en personbil – och i mitten fram ser den också bättre runt om sig. Den har 220 graders fri sikt plus kameror som ser runt hela fordonet

Framifrån blir de två mindre Volta Zero-versionerna identiska. Däremot får 12-tonsversionen längre chassi och kaross än den lättare versionen. Likaså får den tyngre av dem en andra uppsättning bakhjul för att klara den högre nyttolasten.

Hittills har Volta Trucks fått cirka 6 000 beställningar på sin första version (16 ton). Bland annat beställde DB Schenker, som är en av Europas största transportörer, närmare 1500 fordon i november 2021 (länk). Produktion av Volta Zero är planerad att starta senare i år.

Volta Trucks beräknar att de två mindre modellerna, som introduceras idag, tillsammans kommer att öka den årliga försäljningen med 27 000 fordon när produktionen inleds 2024 och är i full kapacitet 2025.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus